Cryo therapie

Cryo therapie is een vorm van therapie waarin het menselijk lichaam in korte tijd [2 a 3 minuten] wordt blootgesteld aan temperaturen van -115 tot – 195 graden Celsius.

Waarom zou ik dat willen hoor ik u denken?

Al eeuwenlang zijn mensen op zoek naar de koude effecten op het lichaam, denk aan sauna, ijsbaden etc.

De meest recente studies tonen idd aan dat extreme koude een aantal effecten op het lichaam ingang zet die leiden tot oa een betere doorbloeding, een sterk verbeterd immuun systeem, sneller herstel van blessures, aanzienlijke pijnvermindering bij reumatische klachten, vermindering spierpijnen, betere slaap, etc.

Hoe werkt dit nu.

Als het lichaam wordt blootgesteld aan die extreme koude komt het lichaam als het ware in een soort noodtoestand, en als dit gebeurt gaat het al het bloed als het ware reserveren voor de meest vitale lichaamsdelen zoals het hart, de hersenen en andere organen.

Door die noodtoestand gaan de hersenen ook dopamine en serotonine produceren, een beetje het zelfde effect als na het sporten, dat geeft weer een opwekkend effect, je voel je wat opgewekter en energieker, ook voor mensen met depressie klachten en oververmoeide mensen is dit dus zeer goed.

Zelf hebben wij bij Pijn Poli Nederland in Capelle a d Ijssel waar wij myo-fasciale klachten behandelen [pijn die door spierknopen wordt veroorzaakt] door middel van triggerpoint therapie een cryo cabine aangeschaft, wij zien het als een uitstekende aanvulling op onze therapie.

Heb je al ervaring hiermee, of wilt u meer weten over deze therapievorm, reageer dan gerust.

2018-10-13T13:46:19+00:00