10 Tips om Klachten Door Kou te Voorkomen

Met name in de winter krijgen wij veel mensen in onze poli met lichamelijke klachten. De kou maakt bijvoorbeeld de klachten van fibromyalgie heviger. Maar het kan ook dat mensen zich somberder voelen door de donkere dagen, waardoor er meer triggerpoints ontstaan of de klachten door chronische triggerpoints toenemen.

Voorkom een winterdip, vermoeidheid, een futloos gevoel, fysieke klachten en stijfheid die het genieten van de gezellige, knusse wintertijd belemmeren. Hoe? Met deze 10 tips.

  1. Snooze niet en maak een ochtendwandeling

Word je ’s ochtends wakker? Stop snoozen en sta meteen op. Ga zo snel mogelijk naar buiten voor een ochtendwandeling. De frisse lucht en het licht zorgen ervoor dat je sneller wakker bent, waardoor je energieniveau en mate van alertheid toenemen.

  1. Slik vitamine D

Bijna de helft van de Nederlanders heeft een vitamine D-tekort. Zeker in de winter, wanneer de zon heel weinig schijnt, kan er snel een tekort aan vitamine D ontstaan. Vitamine D-tekort zorgt voor een vermoeid, lusteloos en neerslachtig gevoel en kan tevens klachten aan gewrichten veroorzaken of verergeren. Slik daarom in de winter vitamine D in tabletvorm.

  1. Voed je lichaam goed met fruit en groenten

Ga voor echte wintergroenten, die geven je net de vitaminen die je in de winter nodig hebt om je weerstand te verbeteren. Heb je een goede weerstand? Dan ben je beter bestand tegen ziektes, maar ook tegen lichamelijke klachten. Slik eventueel in de winter visoliecapsules en multivitaminen om een tekort aan te vullen.

  1. Vermijd te veel alcohol en suiker

Een teveel aan alcohol en suiker kan lichamelijke klachten verergeren, omdat deze stoffen het herstel van lichaamsweefsels kunnen belemmeren. Bovendien voelt niemand zich beter met een kater en kan een suikerdip je energieniveau en geluksgevoel negatief beïnvloeden.

  1. Drink voldoende water

Je lichaam bestaat grotendeels uit water en water is nodig voor allerlei belangrijke lichaamsfuncties en processen. Een tekort aan water kan je al snel hoofdpijn bezorgen en moe maken.

  1. Mediteer en ontspan

Zorg voor voldoende ontspanning en rust, ook op je werk. Met bijvoorbeeld een gratis meditatieapp kun je iedere dag kort of lang mediteren. Die enkele minuten totale mentale rust geven een echte boost aan je lichaam. Je bent daarna beter bestand tegen stress en dus ook tegen klachten van triggerpoints.

  1. Blijf in beweging

Ook al ben je moe of lusteloos. Bewegen maakt je spieren sterker en soepeler, waardoor je beter bestand bent tegen pijnkwalen. Bovendien krijg je er meer energie van en maak je met sporten het gelukshormoon endorfine aan. Gewoon even doorbijten in het begin!

  1. Plan leuke dingen

Zo heb je iets hebt om naar uit te kijken. De donkere winter is dan zo voorbij en je ervaart dat het ook in donkere tijden gezellig en leuk kan zijn. Verwen jezelf bijvoorbeeld met een schoonheidsbehandeling of massage.

  1. Pak je triggerpoints aan

Neem je triggerpoints onder de loep met het gratis e-book ‘titel’.

  1. Masseer jezelf

Behandel je triggerpoints met onze handige massagetechnieken.

2017-06-16T12:09:18+00:00
Top

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten